Quatre dies a Glasgow

El castell de Balloch corona un petit turó a la vora del llac Lommond, uns trenta quilòmetres als afores de Glasgow. Per arribar-hi, cal agafar un tren i travessar un bosc molt frondós, però observar la posta de sol des d’aquí és una experiència inoblidable.

Castell de Balloch

Quan surto de l’avió a l’aeroport de Prestwick, cap a les sis de la tarda, un aire glaçat —d’uns vint graus menys que a Barcelona— em deixa clar que l’hivern ja ha arribat a Escòcia.

Al tren des de l’aeroport fins a Glasgow es fa un silenci absolut. Durant el trajecte, d’uns quaranta minuts, els passatgers s’enfonsen al seient i observen com, a mesura que ens acostem a la ciutat, els prats i els poblets petits es van transformant en un paisatge cada cop més urbà.

A l’estació central em rep el meu amfitrió escocès, l’Euan. S’acosta l’hora de sopar i anem al Paesano, un dels restaurants més populars de Glasgow. Després, agafem l’única línia de metro que té la ciutat i fem una pinta al mític Òran Mór, a la zona del West End.

Músics de carrer, cafeteries de disseny i concept stores recorden a cada cantonada que aquesta ciutat a la riba del Clyde és la capital cultural del país.

La University of Glasgow

Amb prop de 600.000 habitants i uns 3.300 quilòmetres quadrats d’extensió, Glasgow és una ciutat relativament gran, però quan hi passeges no tens aquesta sensació. La gent és amable allà on vagis, i la seva oferta gastronòmica, els buskers —músics de carrer— i les cafeteries de disseny i concept stores recorden a cada cantonada que aquesta ciutat a la riba del Clyde és la capital cultural del país.

La zona de la universitat, Hillhead, és una de les més boniques de la ciutat. La University of Glasgow es va fundar el 1451 i és la quarta universitat més antiga del món anglosaxó. D’estil gòtic, el campus és ple de jardins i compta amb un claustre que, de forma inevitable i immediata, transporta tots els visitants a Hogwarts.

Loch Lommond

El Loch Lommond és un llac de 71 quilòmetres quadrats, forma part del Parc Nacional dels Trossachs i és una de les zones naturals més emblemàtiques del país.

Un dels principals atractius d’Escòcia són els seus paisatges. La previsió del temps és força bona, així que decidim que l’endemà farem una excursió al Loch Lommond. El Lommond és un llac de 71 quilòmetres quadrats, forma part del Parc Nacional dels Trossachs i és una de les zones naturals més emblemàtiques del país. S’hi pot arribar amb facilitat amb tren des de Glasgow, tres quarts d’hora de trajecte per 7 lliures.

El tren ens deixa a Balloch i agafem un bus que ens du fins al poble de Luss. Per primer cop des que sóc a Escòcia la pluja fa un breu acte de presència, però aprofitem aquest ruixat per dinar al pub The Village Rest. És aquí on descobreixo una tradició escocesa: enredar els turistes sobre l’origen d’un dels seus plats típics: els haggies.

En demanem un plat i un clàssic steak and ale pie per compartir. Tot boníssim. Quan pregunto a l’Euan què són exactament els haggies m’explica que són uns animalons de potes curtes i ulls enormes que només viuen a les muntanyes d’Escòcia. La cambrera del restaurant verifica aquesta versió mentre ens serveix una mica de pa, però a tots dos el somriure se’ls escapa per sota el nas així que ho consulto el meu telèfon. Error.

Parròquia de Luss

Luss té una parròquia molt pintoresca i recórrer els seus carrers, com quasi tot el que he vist els darrers dos dies, fa somiar una vida més tranquil·la, plena de llibres i passeigs per la natura.

Quan tornem a Balloch, decidim fer una visita al seu castell. Potser la millor idea del viatge. El castell de Balloch és petit, però ofereix unes vistes immenses del Lommond. S’acosta el vespre i el sol comença a amagar-se al darrere d’una serralada que s’alça a l’altra riba del llac. Amb els últims raigs de llum del dia, una família de cérvols surt a saludar-nos, però abans que puguem fer fotos, corren i s’endinsen al bosc.

Pollok House, a Pollok Park

El darrer dia a la ciutat aprofitem per fer unes compres pel centre i passejar pel parc Pollok. Visitem la Pollok House, una mansió construïda a mitjans del segle XVIII que sembla sortida d’una novel·la de Jane Austen i que acull una galeria d’art espanyol. El parc Pollok és tan gran que fins i tot hi pasturen vaques. Amb serrells hipster, les vaques de les highlands tenen molt d’estil i és un plaer acomiadar-me la ciutat amb elles.